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[Archport] Seminário Internacional de Arte Rupestre em Mação - amanhã

To :   "ARCHPORT" <Archport@ci.uc.pt>, Museum (Lista Discussão) <museum@ci.uc.pt>
Subject :   [Archport] Seminário Internacional de Arte Rupestre em Mação - amanhã
From :   "Luiz Oosterbeek" <loost@ipt.pt>
Date :   Sun, 3 Mar 2013 11:35:33 -0000

MIRAS – Mação’s XVI International Rock Art Seminar

March 4, 2013

 

CAUSALITY AND MEMORY – CAUSALIDADE E MEMÓRIA

 

Human behavior is arguably based on reactive capabilities related to past, ongoing and future events. In terms of future events, we are capable of anticipating events and to design anticipated reactions to these.  Space, time and causality are the three main notions that structure human foresight and behavior.  Rock art may encapsulate these notions, and a series of debates have been opened in Mação, discussing the evidence related to space (XIV MIRAS) and time (XV MIRAS), published in volumes 29 and 32 of the ARKEOS series.

This year we will debate the complex issues of causality and memory. Knowing that the notion of cause drives from the relationship established between space and time, and embedded events, is it possible to approach and give meaning to causal notions of a given cultural event within, say, the various components that formulate rock art? Indeed, is rock art part of that causal event?  One possible consideration may be mnemonics, since memory also relates to effects through time.  The archaeological literature and the sources are extensive when considering specific scenes as possibly having a (magical or other) causal sequence (e.g. hunting narratives).

Is it possible to approach these issues in relation to rock art? Furthermore, is it possible to establish clear assumptions and an adequate method in order to demonstrate that through the record of a rock art panel a specific causal explanatory narrative is approached?

Participants are welcome to present their research and thoughts in relation to the questions posed here.

Pode considerar-se que o comportamento humano se baseia em competências reactivas relacionadas com eventos passados, presentes ou futuros. No que respeita aos eventos futuros, podemos antecipar eventos e definir reacções antecipadas aos mesmos. Espaço, tempo e causalidade são as três principais noções que estruturam a prospectiva e o comportamento humanos. A arte rupestre pode encerrar estas noções e uma série de debates foi iniciada em Mação sobre as evidências do espaço (MIRAS IV) e do tempo (MIRAS XV), publicados nos volumes 29 e 32 da série ARKEOS.

Este ano debateremos os temas complexos da causalidade e da memória. Sabendo que a noção de causa decorre das relações estabelecidas entre espaço e tempo e eventos que neles se inserem, não será possível abordar e dar sentido ás noções de causalidade de determinados eventos culturais ilustrados através dos vários componentes que formulam a arte rupestre? A arte rupestre é parte desse evento causal? Uma consideração possível é a das mnemónicas, dado que a memória também se reporta a efeitos no tempo. A literatura arqueológica e as fontes  são amplos na consideração de determinadas cenas como podendo conter sequências causais (mágicas ou outras, , como as narrativas de caça).

Será possível abordar estas questões no âmbito da arte rupestre? É possível estabelecer postulados claros e um método adequado para a demonstração de que através do registo de um painel de arte rupestre uma sequência causal específica de uma narrativa pode ser abordada.

Os participantes são convidados a apresentar a sua pesquisa e reflexão sobre as questões aqui colocadas.

Org.:

Luiz Oosterbeek

George Nash

Hipólito Collado

Participantes:

Luiz Oosterbeek (PT). From signs to narratives: archaeological interpretation at the edge

George Nash (UK). Sculpting memory in a Northern English Churchyard: How visual mnemonics played an integral role in promoting ancestry during the Early Medieval period.

Hipólito Collado (ES). Un paso más en la evolución humana: el nacimiento del arte rupestre

Ana M. S. Bettencourt (PT); Manuel Santos Estévez;  António P. Dinis; Ana C. Santos; Alda Rodrigues; Isabel S. e Silva; Alexandre Rodrigues; Pedro P. Simões; Emílio Abad-Vidal; Filipe Pereira; António M. S. Silva; Carlos M. S. Cruz; M. Isabel C. Alves; Maria Martín Seijo; M. João Amorim; Diogo A. Chavarria. The rock art research in the Enardas Project (Atlantic fringe of Northwestern Portugal). From actions to meanings

Ariana Braga (BR). Gravado na Paisagem, a arte rupestre como mediadora da dispersão territorial no Vale do Lajeado- Tocantins, Brasil

Carlos Rodriguez (CO). Contribución al estudio de las sociedades prehispánicas: anotaciones sobre la técnica de fabricación de los petroglifos de El Colegio Cundinamarca

Cristina Martins (PT). As pinturas rupestres do Ebo - da narrativa codificada à reinvenção da memória na construção de espaços sagrados e estruturação da causalidade mágico-religiosa

Daniela Cardoso (PT). Citânia de Briteiros: graphic memory from the past

Sara Garcês (PT). Representações de Cervídeos na Arte Rupestre do Tejo: dispositivos mnemónicos na arte rupestre?

 

 

 

Luiz Oosterbeek

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Pró-Presidente do Instituto Politécnico de Tomar

Av. Dr. Cândido Madureira 13, P - 2300 Tomar, Portugal

Tel. +351249346363; Fax. +351249346366

 

Secretary-General of UISPP (Union Internationale des Sciences Préhistoriques et protohistoriques)

 


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